تغذیه

راهنمای تخصصی جنسینگ

راهنمای تخصصی جنسینگ

جنسینگ یکی از قدیمی ترین و رایج ترین مکمل های گیاهی است. آیا علم می تواند این ماده را دوباره زنده کند؟ در اینجا تمام مواردی که باید درباره این گیاه سنتی بدانید وجود دارد.

جنسینگ در همه انواع مکمل هایی که ادعا می کنند پیری را به تعویق می اندازند تا مکمل هایی که نیرو و قدرت انسان را افزایش می دهند یافت می شود. تعجب نکنید! این ادعاها در مورد مکمل ها بطور غیرقابل باوری شهرت زیادی دارند و به هزاران سال قبل بر می گردند. اما آیا علم می تواند این ادعاها را به اثبات برساند.

جنسینگ چیست؟

گیاهان زیادی با نام جنسینگ به بازار عرضه می شوند اما بسیاری از متخصصین معتقدند که نام جنسینگ را باید روی جنسینگ پاناکس (جنسینگ آسیایی) و پاناکس پنج برگی (جنسینگ آمریکایی) گذاشت.
سایر گیاهان با فواید مشابه گاهاً با عنوان های جنسینگ های غیراصلی مثل سیبریایی (eleuthero) ، برزیلی (suma)، هندی (ashwagandha) و پرویی (maca) وجود دارند. با اینکه نام غیر اصلی به آنها داده شده است اما نوع هندی و پرویی در سال های اخیر بسیار معروف شده اند.
جنسینگ آسیایی برای چندین هزار سال در داروهای سنتی قدیمی چینی مورد استفاده قرار می گرفته است و به آن لقب «پادشاه گیاهان» داده شده است.

در واقع جنسینگ پاناکس به این خاطر نامگذاری شده است که فواید زیادی از آن گزارش شده است. پاناکس به معنی «درمان همه چیز» است (در زبان یونانی “pan” به معنای همه و “axes” به معنای معالجه می باشد.) لغت جنسینگ از طرف دیگر دارای معنای ماهیت و ذات انسان است. زیرا ریشه های آن شبیه بدن انسان است.

جنسینگ چه کاری انجام می دهد؟

جنسینگ آسیایی برای ارائه یک محرک در بدن انسان استفاده می شود. در حالی که نوع آمریکایی آن برای تقویت بدن مناسب است. متخصصین گیاه شناسی به هر دو عملکرد اشاره کردند و می گویند که هرکدام تاثیری روی طبع سرد و گرم دارند و نیروی مذکر و مونث کائنات را متعادل می سازند. چندین راه مدرن و علمی برای توصیف تفاوت های این گیاه وجود دارد.

 

راهنمای تخصصی جنسینگ

 

جنسینگ آسیایی در مقابل جنسینگ آمریکایی

عملکرد متقابل نوع آسیایی و آمریکایی جنسینگ بعلت عناصر متفاوت آن ها است. این عناصر فعال با عنوان جنسینگ شناخته می شوند که متنوع ترین و فراوان ترین نوع در آسیا و آمریکا هستند و با عنوان Rg1 و Rb1 شناخته شده اند.
نسبت Rg1 به Rb1 در جنسینگ های آسیایی بیشتر است. این نوع جنسینگ سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند و به همین دلیل است که این نوع جنسینگ اغلب برای محصولات انرژی زا استفاده می شود.
بطور عکس، نسبت Rb1 به Rg1 در نوع آمریکایی بیشتر است و بخاطر همین این نوع جنسینگ باعث تقویت بدن می شود. پایین آمدن قند خون یا کاهش استرس از خصوصیت این جنسینگ است که آداپتوژن نامیده می شود.

آداپتوژن (Adaptogens) چیست؟

آداپتوژن به بدن در تعدیل استرس کمک می کند و استرس را متعادل می سازد. خواه این استرس فیزیکی و شیمیای باشد خواه بیولوژیک. هنگامی که مقدار هورمون ها بالا باشد این ماده باعث کاهش آنها خواهد شد و زمانی که مقدار آن ها کم است به افزایش آن ها کمک می کند. این تاثیر مشابه در هورمون های آنابولیک و کاتابولیک (مثل تسترون و کرتیزول) سیستم ایمنی بدن زمانی که نیاز به تعادل دارد به کار می رود.

همچنین ممکن است به هوشیارتر شدن بدن و کنترل استرس کمک کند. استرس هایی از قبیل تمرینات شدید، استرس های عاطفی و هیجانی در محل کار و یا خانه یا حتی استرس های ناشی از آلودگی هوا .
با این وجود زمانی که آداپتوژن عمل می کند تا استرس شما را متعادل سازد نباید این انتظار را داشت که از شما یک ابر انسان بسازد یا تاثیر طولانی مدت روی شما داشته باشد. هنگامی که بدن شما به تعادل بر می گردد دیگر اثری از آداپتوژن وجود نخواهد داشت.
علاوه بر این به این دلیل که هیچ لیست رسمی از این نوع گیاهان وجود ندارد و همچنین گروهی از این گیاه ، که انتخاب کنند کدام گیاهان را می توان با این نام خواند وجود ندارد. بسیاری از محصولات با این نام وارد بازار می شوند و شواهدی برای اثبات آنها وجود ندارد.

فواید سلامتی جنسینگ کدامند؟

انرژی و عملکرد

اخیراً بررسی هایی توسط دانشمندان در بخش مطالعات انسانی در مورد استفاده از جنسینگ انجام شده است و نشان می دهد که حس خستگی، انرژی و تحرک را بهبود می بخشد با این هیچ شاهدی برای اثبات این مسائل در ورزشکاران وجود ندارد.

مطالعات قبلی همچنین نتایجی را گزارش کرده اند و پیشنهاد می دهند بین ۶۰۰-۲۰۰ گرم از هر نوع جنسینگ ، قدرت ذهنی و درکی افراد را افزایش می دهد . اما هیچ تاثیری روی عملکرد جسمی نخواهد داشت.
عناصر ضعیفی به علت ناهماهنگی در مطالعات و نتایج آنها در هر دو نوع جنسینگ وجود دارد اما مهمترین نکته این است که جنسینگ در طی تمرینات ، تاثیر فیزیکی روی شما نخواهد داشت ولی در هر حال با مصرف این ماده حس سبکی خواهید داشت.

ماهیچه ها و بهبود تمرین ها

زمانی که برنامه ورزشی شما فشرده و فشار بر روی ماهیچه ها و بدنتان زیاد است. جنسینگ پس از تمرین ها و ورزش بدن شما را ریکاوری می کند .

برای مثال استفاده از ۲۰ گرم چنسینگ آسیایی بطور روزانه، به مدت هفت روز باعث کاهش آسیب های ماهیچه ای و همچنین کاهش التهاب می شود.

آنتی اکسیدان 

مثل (زرد چوبه) گیاه مشهور دیگر ، جنسینگ تاثیر آنتی اکسیدانی قوی دارد. هنگام افزایش سن، رژیم غذایی دارای قند بالا، اکسیدان های محیطی، شیمیایی و استرس در رادیکال های آزاد بدن شما کاهش می یابد. این رادیکال های آزاد باعث آسیب به سلول ها و منجر به پیری و مشکلات متابولیسمی می شود.

مطالعات زیادی در حیطه سلولی و جانوری انجام شده است که جنسینگ تاثیرات تحریک کننده گی را کاهش می دهد. اگرچه این تحقیقات بسیار محدود است اما یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ می گوید با مصرف ۴ هفته از این مکمل ، روزی ۲ گرم ،  استرس بطور کامل در فرد کاهش می یابد.

این پیغام دو معنا دارد. ابتدا اگر می خواهید جنسینگ به شما در بهبود شرایط استرس فیزیکی کمک کند باید قبل از شرایط استرس زا آن را استفاده نمایید نه در حین این شرایط. دوم اینکه ۲ گرم در روز فواید آنتی اکسیدانی را برای شما فراهم می آورد. تا زمانی که حتی مقدار کمی از این ماده را استفاده می کنید تاثیر مثبت آن را خواهید دید.

ایا جنسینگ در کاهش وزن هم می تواند به شما کمک کند؟

راهنمای تخصصی جنسینگ
اکثر مطالعات انسانی در پاسخ این سوال می گوید؛ خیر، اما فواید جنسینگ در کاهش وزن هنوز هم تحت مطالعه است.

مطالعات سلولی و جانوری نشان می دهد که عصاره این گیاه روی اشتها و متابولیسم افراد و همچنین تحریک چربی سوزی تاثیر می گذارد.

تعداد محدودی از مطالعات انسانی نشان می دهد استفاده از ۸ گرم جنسینگ آسیایی در هر روز به زنان چاق کمک می کند تا کاهش وزن پیدا کنند.  این امر به این دلیل است که باکتری های سالم برای هضم غذا را بهبود می بخشد.
اگر جنسینگ در کاهش وزن موثر است و به شما کمک می کند شاید  به خاطر  توانایی این گیاه در مدیریت قند خون است. یک مشاهده آماری به این نتیجه رسید که ۲۰۰ میلی گرم تا ۲۰ گرم در هر روز از جنسینگ آسیایی و آمریکایی قند خون را در افراد دیابتی کاهش دهد.

بحث نهایی در این مورد است که آزمایشات پزشکی کنترل شده با شواهد عینی مورد نیاز برای تایید توانایی این گیاه به شما کمک می کند تا کاهش وزن بیشتری داشته باشید. بنابراین انتظارات خود را براساس این موضوع تنظیم نمایید.

آیا جنسینگ تاثیرات جانبی دارد؟

یک مشاهده علمی در حیطه مطالعات انسانی نشان می دهد که جنسینگ پاناکس بسیار مفید است. محدوده ۱۰۰ میلی گرم تا ۶۰ گرم جنسینگ در این مطالعه و در مطالعه دیگری یک گرم در هفته در  ۳ سال انجام شده است. اغلب مطالعات پیشنهاد می دهند که روزانه ۶-۲ میلی گرم استفاده نمایند.
در این مطالعات بعضی افراد دچار تاثیرات جانبی مثل دانه های گرمی، مشکلات خواب و ناراحتی های گوارشی شده اند. اما این تاثیرات جانبی زمانی رخ می دهد که جنسینگ غیر اصلی را استفاده کرده اید.

چقدر باید جنسینگ مصرف کنیم؟

اغلب متخصصین گیاه شناسی توصیه می کنند ۳-۱ گرم همه روزه ریشه جنسینگ مصرف کنیم. برای استرس های کوتاه مدت مثل تغییرات زیاد در شدت ورزش ها اگر در این دوره کوتاه مثلاً ۶-۳ هفته مقدار مصرف جنسینگ را دو یا سه برابر کنید شما سالم خواهید ماند.

چگونه باید جنسینگ استفاده کنیم؟

از آنجایی که جنسینگ یک آداپتوژن است اگر گاه گاهی مصرف آن را شروع و متوقف نمایید نتیجه بهتری دریافت می کند.

برای مثال استفاده از این گیاه زمانی که می خواهید رژیم غذایی و نوع ورزش خود را عوض کنید تا ۶ هفته مناسب است. در حالی که بدن شما با یک استرس جدید سازش پیدا کرده است .
برای کسب تاثیر احتمالی جنسینگ آمریکایی در کاهش وزن و کمک به کاهش قند خون آن را پیش از غذا و همراه غذا مصرف کنید.

ترجمه اختصاصی سایت BodyBuilding.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *